Forum Młodzi poloniści Strona Główna
FAQ :: Szukaj :: Użytkownicy :: Grupy :: Galerie  :: Profil :: Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości :: Zaloguj  :: Rejestracja


WYMAGANIA EGZAMINACYJNE Z GRAMATYKI OPISOWEJ JĘZYKA POLSKIEG

Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiekTen temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Forum Młodzi poloniści Strona Główna -> Archiwum
Autor Wiadomość
niebieski




Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 352
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Bytom

PostWysłany: Nie 22:37, 02 Gru 2007 Temat postu: WYMAGANIA EGZAMINACYJNE Z GRAMATYKI OPISOWEJ JĘZYKA POLSKIEG

WYMAGANIA EGZAMINACYJNE Z GRAMATYKI OPISOWEJ JĘZYKA POLSKIEGO

obowiązujące w roku. akad. 2007/2008 dla I i II roku studiów stacjonarnych

I. Umiejętności

1. Transkrypcja fonetyczna.

2. Objaśnianie zjawisk fonetycznych (różnice między wymową i pisownią; ograniczenia pozycyjne/upodobnienia, regionalne zróżnicowanie wymowy).

3. Interpretacja głosek jako wariantów fonemów.

4. Określanie części mowy według trzech klasyfikacji: semantycznej, fleksyjnej, syntaktycznej (Milewski, Saloni, Laskowski).

5. Rozpoznawanie alternacji morfonologicznych i ich klasyfikacja.

6. Podział wyrazów na morfemy; klasyfikacja morfemów.

7. Analiza fleksyjna wyrazów odmiennych.

8. Analiza słowotwórcza wszelkich derywatów, prostych i złożonych.

9. Analiza zdania pojedynczego na składniki bezpośrednie.

10. Analiza stosunków akomodacyjnych w zdaniach i prostych grupach syntaktycznych.

11. Rozpoznawanie powiązań konotacyjnych w zdaniach.

12. „Ekstrakcja” schematu zdaniowego ze zdania; budowa zdań minimalnych i rozwiniętych z zadanym czasownikiem.

13. Analiza zdań pojedynczych (!) i złożonych metodą tradycyjną (wykres zależności składniowej, określenie „części zdania”, wskaźników zespolenia itd.).

II. Zagadnienia teoretyczne:
1. Przedmiot gramatyki. Gramatyka a inne działy językoznawstwa. Działy gramatyki: fonologia, morfologia, syntaktyka, ich przedmiot zainteresowania.
2. Głoska, fonem, wariant fonemu - definicje, przykłady.
3. Cechy artykulacyjne głosek.
4. Zjawiska artykulacyjne (charakterystyka, przykłady).
5. Synchroniczna i asynchroniczna wymowa głosek miękkich wargowych i jej konsekwencje fonologiczne.
6. Regionalne zróżnicowanie wymowy.
7. Pojęcie opozycji fonologicznej. Typologia opozycji (z przykładami).
8. Cechy dystynktywne i niedystynktywne fonemów.

9. System fonologiczny współczesnej polszczyzny, jego struktura i zasady organizacji.

10. Typy wariantów fonemów i ich ogólna charakterystyka.
11. Pojęcie morfemu. Typy i funkcje morfemów.
12. Alternacje morfonologiczne: definicja, typy.
13. Spółgłoski funkcjonalnie miękkie i funkcjonalnie twarde.

14. Kategorie morfologiczne: podział.

15. Ogólna charakterystyka poszczególnych kategorii: funkcja, zakres występowania, typowe wartości i wykładniki.

16. Podział leksemów na części mowy. Kryteria i trzy klasyfikacje: semantyczna, fleksyjna, składniowa. Różnice w stosunku do podziału tradycyjnego.

17. Zjawiska z pogranicza fleksji i słowotwórstwa oraz fleksji i składni.

18. Kryteria wydzielania deklinacji i koniugacji.

19. Temat fleksyjny, końcówka; końcówki równoległe i oboczne; synkretyzm, supletywizm - definicja i przykłady.

20. Właściwości fleksyjne poszczególnych części mowy.
21. Pojęcie podzielności słowotwórczej.
22. Motywacja słowotwórcza i sposoby jej ustalania.
23. Słowotwórstwo binarne a słowotwórstwo gniazdowe.
24. Typy konstrukcji składniowych i ich charakterystyka – w ujęciu składni strukturalnej.
25. Nadrzędność, podrzędność, współrzędność. Cechy konstrukcji podrzędnych i współrzędnych – z punktu widzenia składni strukturalnej.
26. Pojęcie zdania i jego rozumienie w różnych typach opisów składniowych.
27. Pojęcie części zdania i ich rozumienie w gramatykach tradycyjnych i współczesnych.
28. Akomodacja syntaktyczna - definicja, typy, przykłady.
29. Konotacja syntaktyczna - definicja, typy, przykłady.
30. Pojęcie transformacji. Przykłady wykorzystania transformacji w opisie zjawisk składniowych języka polskiego.
31. Struktura powierzchniowa i struktura głęboka – definicje i przykłady zastosowania tych pojęć do opisu polskich faktów językowych.
32. Pojęcie schematu zdaniowego. Przykładowe schematy zdaniowe w języku polskim.



LITERATURA:

Literatura

Podstawowa:

I. Bobrowski: Zaproszenie do językoznawstwa. Kraków 1998. Wyd. IJP PAN (wstęp, część druga).

D. Ostaszewska, J. Tambor: Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Warszawa 2006.;

Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia. Red. R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel. Wyd. 2. Warszawa 1998. Wyd. PWN; (Rozdz. I: Zagadnienia ogólne morfologii, II. Morfonologia, III Fleksja: Podstawowe pojęcia fleksji, Kategorie morfologiczne języka polskiego. Charakterystyka funkcjonalna; Rozdz. IV: Słowotwórstwo)

M. Bańko: Wykłady z polskiej fleksji. Warszawa 2002. Wyd. Naukowe PWN (rozdz. 1-7, 11).

Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia. Red. R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel. Wyd. 2. Warszawa 1998. Wyd. PWN; ().

Z. Saloni, M. Świdziński: Składnia współczesnego języka polskiego. Warszawa 1998: Wyd. Naukowe PWN (Rozdz. I-X).

Z Klemensiewicz: Zarys składni polskiej. Warszawa 1953 i wyd. następne.

Notatki z wykładu.



Zalecana:

I. Bobrowski, Składniowy model polszczyzny, Kraków 2005.

A. Dyszak: Mały słownik rzeczowników osobliwych (o nietypowej odmianie). Kraków 1999.

Gramatyka współczesnego języka polskiego. Składnia. Red. Z. Topolińska. Warszawa 1984.

S. Karolak, Podstawowe struktury składniowe języka polskiego, Warszawa 2001.

R. Laskowski: Od czego LEPSZY jest lepszy?. Język Polski 1977, R. 57, s. 323.334.

Z. Klemensiewicz: Składnia opisowa polszczyzny kulturalnej. Kraków 1937.

M. Ruszkowski: Analiza składniowa. Zbiór ćwiczeń. Kielce 1996.

Z. Saloni: Czasownik polski. Odmiana. Słownik. Warszawa 2001.

Z.. Saloni, O tzw. formach nieosobowych [rzeczowników] męskoosobowych we współczesnej polszczyźnie. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, t. 41, 1988, s. 155-166.

Z Saloni: O przypadkach w języku polskim. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, t. 61, 2005, s. 27-48.

F. de Saussure: Kurs językoznawstwa ogólnego. Warszawa 1961 lub wydania następne (część II Językoznawstwo synchroniczne, rozdz. 1-5.).

J. Tambor: Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia. Warszawa 2007: PWN.

J. Tokarski: Formy fleksyjne, w: Słownik języka polskiego PAN, red. W. Doroszewski, t. 1, Warszawa 1958, s. XLIX-LXXIV.

H. Wróbel i in.: Mały słownik odmiany wyrazów trudnych. Kraków 1993.





UWAGI:

1. Powyższe nie jest wykazem pytań egzaminacyjnych.

2. Egzamin będzie miał formę pisemną (por. jednak p. 5 i 6). Będzie polegać na wypełnieniu wydrukowanego formularza (4 strony) z pytaniami i poleceniami. Dokładny ksztalt formularza zostanie opracowany później i będzie on zmieniony w stosunku do formularzy używanych w l. 2005-2007.

3. Egzamin z gramatyki opisowej nie jest sprawdzianem kompetencji językowej studenta, ale znajomości konkretnych opisów gramatycznych języka polskiego. Dlatego podstawą oceny prac egzaminacyjnych będzie zgodność przedstawionych rozwiązań z interpretacjami faktów językowych, zawartymi w wymienionych powyżej opracowaniach.

4. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest wcześniejsze uzyskanie zaliczenia ćwiczeń. Jeśli zostanie ujawniony fakt uczestnictwa w egzaminie osoby nieposiadającej zaliczenia, jej egzamin zostanie uznany za nieważny, a ocena będzie anulowana.

5. Istnieje możliwość przystąpienia do egzaminu w terminie wcześniejszym niż wyznaczony dla wszystkich studentów (tzw. termin zerowy). Z możliwości tej będą mogły skorzystać osoby posiadające zaliczenie ćwiczeń (por. § 22 ust. 1 Regulaminu studiów w Uniwersytecie Śląskim). Egzamin ten będzie miał formę ustną, z możliwością przedstawienia analiz gramatycznych na piśmie.

6. Zgodnie z § 22 ust. 2 Regulaminu studiów osoba, która z jakichkolwiek powodów nie przystąpi do egzaminu w wyznaczonym terminie, jest zobowiązana do uzyskania pisemnej zgody dziekana na przystąpienie do pierwszego terminu w sesji poprawkowej. Zgodę tę należy przedłożyć egzaminatorowi przed przystąpieniem do egzaminu w terminie poprawkowym. W wypadku niespełnienia tego warunku za pierwszy termin zostanie studentowi wpisana ocena niedostateczna.

7. Czas trwania egzaminu piesemnego wynosi 90 minut. Podczas egzaminu ustnego osoba egzaminowana ma – po wylosowaniu zestawu pytań – około 30 minut na przygotowanie się do odpowiedzi.

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Azariash
Vampire



Dołączył: 10 Paź 2007
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Nie 23:54, 02 Gru 2007 Temat postu:

o kreiście...przeraziłeś mnie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kokos
Administrator



Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 895
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Pon 0:21, 03 Gru 2007 Temat postu:

Mnie też...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zuzanna




Dołączył: 29 Lip 2007
Posty: 248
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: DP2
Płeć: Polonistka

PostWysłany: Pon 18:10, 03 Gru 2007 Temat postu:

ja już to kiedyś czytałam. nie ma źle :> Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
margott




Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 76
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piekary Śląskie
Płeć: Polonistka

PostWysłany: Pią 22:37, 07 Gru 2007 Temat postu:

czuję, że zaczynam mieć depresję Razz ale narazie największe moje zmartwienie to staropolska, później historia... a egzam z gramatyki jest w drugim roku? Razz czy pierwszym? bo jakoś nie pamiętam...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kokos
Administrator



Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 895
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Sob 1:25, 08 Gru 2007 Temat postu:

Na pierwszym. W sesji letniej, razem z egzaminem ze staropolki.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Azariash
Vampire



Dołączył: 10 Paź 2007
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Sob 2:54, 08 Gru 2007 Temat postu:

"This is Madness" -czytując 300
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Rumi




Dołączył: 24 Sie 2007
Posty: 163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tychy

PostWysłany: Nie 13:59, 09 Gru 2007 Temat postu:

jakie egzaminy mamy w tym semestrze?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kokos
Administrator



Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 895
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Nie 14:05, 09 Gru 2007 Temat postu:

Jedynie historię Polski. Ale to nie bardzo tyczy się tematu o gramatyce opisowej Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
niebieski




Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 352
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Bytom

PostWysłany: Czw 13:56, 14 Lut 2008 Temat postu:

Nim kochana i cudowna dr Katarzyna Sujkowska - Sobisz nas opuściła wieczyście zdradziła trochę informacji dotyczących egzaminu z gramatyki (tak wiem, że jeszcze cały semestr, ale po pierwsze, ani się nie obejrzymy, a już będzie czerwiec, a po drugie do czerwca zapomnę co miałem napisać). A więc sam egzamin jak wiadomo jest pisemny, nie jest on jakoś wyjątkowo trudny, najwięcej pani dr skupiła się na zerówce. I tu okazuje się, że na zerówkę nie ma czegoś takiego, że idzie każdy komu się podoba (jak wiadomo zerówka jest ustna). Idą osoby "wybitne", a to kto jest "wybitny" ustala prowadzący ćwiczenia. Prowadzący ćw. ustala listę osób, która może (jesli oczywiście wyrażą zgodę) udać się na zerówkę. Sama zerówka bardziej przypomina rozmowę. Żmigrodzki na 0 jest w porządu, to znaczy nie zadaje jakiś chamskich pytań. Ogólne bardziej niż sprawdza wiedzę, stara się wyczuć i dostrzec pewne rozumienie kwestii poruszanych przez niego na wykładach (metoda wykucia na blachę, raczej nic nie da). I najciekawsze jest to, że często rozmowa schodzi na tematy, których w ogóle nie przerabialiśmy, o których student pierwszego roku raczej na pewno nie słyszał. I tu pan prof. zachowuje się bardzo ciekawie, bo często tłumaczy studentowi na 0 nowe zagadnienie i pyta jak na to spojrzeć w odniesieniu do posiadanej przez studenta wiedzy. Tu chyba najbardziej ujawnia się owo "myślenie" studentów, a nie tępe kucie na blachę.

Pozdrowienia dla wybitnych.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kokos
Administrator



Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 895
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Sob 16:18, 07 Cze 2008 Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Wszystkie możliwe typy pytań, jakie mogą pojawić się na egzaminie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiekTen temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Forum Młodzi poloniści Strona Główna -> Archiwum Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1


Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB (C) 2001, 2005 phpBB Group
Theme Retred created by JR9 for stylerbb.net Bearshare
Regulamin